Waarom organische zoekresultaten het belangrijkst zijn

14 sep
2015

Globaal genomen zijn er 3 hoofdkanalen waarmee een webshop of website bezoekers trekt: social media, betaalde zoekresultaten en organische zoekresultaten. Uiteraard hebben al deze kanalen hun toegevoegde waarde, maar de organische zoekresultaten zijn wat ons betreft toch wel veruit de belangrijkste voor iedere webshop op website. Hieronder zullen we uiteenzetten waarom dat zo is.

Organische zoekresultaten genereren nog steeds de meeste bezoekers

Uit een onderzoek van BrightEdge (2014) blijkt dat organische zoekresultaten nog altijd de meeste bezoekers genereert voor een website. 51% van alle bezoekers op websites en webshops zijn namelijk afkomstig van de organische zoekresultaten. De overige 49% zijn afkomstig van de betaalde zoekresultaten, social media, verwijzende websites of direct verkeer.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat websites en webshop in de branches retail, technologie en horeca ruim 2/3 van hun winst halen uit de combinatie organische en betaalde zoekresultaten. Daarbij zijn de organische resultaten complementair aan de betaalde zoekresultaten, omdat de organische resultaten meer relevant verkeer genereren en de betaalde zoekresultaten juist meer converterende bezoekers.

Er is geen controle op organische zoekresultaten

In het geval van sociale media ben je gebonden aan het platform en haar regels. Als Facebook, Twitter, Instagram of Pinterest hun regels of alogitmes aanpassen, waarbij bijvoorbeeld de tijdlijn nog persoonlijker wordt, wat betekent dit dan voor je advertenties. Er zijn een legio aan voorbeelden te verzinnen die uit het niets invloed kunnen hebben op je marketingcampagne. Afhankelijkheid van een dergelijk medium is nooit goed, omdat je als marketeer toch altijd de touwtjes in handen wilt blijven houden.

In het geval van Google ben je een stuk minder afhankelijk. Natuurlijk zou je geraakt kunnen worden door een penalty op penguin-of panda update. Als je je SEO campagne echter goed aanpakt is de kans hierop klein. Bovendien kun je, als je een straf oploopt, dit ook gewoon weer oplossen en het tijdelijke probleem opvangen met AdWords.

Organische bezoekers zorgen voor meer terugkerende bezoekers

Organische bezoekers zijn een stuk loyaler dan bezoekers die afkomstig zijn van social media of de betaalde resultaten. Organische bezoekers blijven ook langer op je website en ze zijn eerder geneigd om naar je terug te komen.

De reden hiervoor is dat bezoekers die via de organische zoekresultaten komen echt op zoek zijn naar jou, terwijl je met de betaalde resultaten en social media juist op zoek gaat naar de bezoekers. Organische bezoekers komen dus met een andere mindset op je website, omdat ze echt naar jou webshop of website op zoek zijn.

Organische bezoekers zijn nog altijd de goedkoopste bezoekers

Organische bezoekers blijven gratis bezoekers. Natuurlijk kost je SEO campagne geld, maar op de lange termijn is het een stuk goedkoper dan een AdWords-campagne of Facebook-Advertising-campagne. Bijkomend voordeel is dat je, als je even krap bij kas zit, niet direct bezoekers verliest, terwijl dit bij AdWords en Facebook wel het geval is. Bij AdWords en Facebook stop je namelijk met adverteren, waardoor je ook direct niet meer zichtbaar bent.

Conclusie

De organische zoekresultaten zijn dus nog steeds de belangrijkste manier om veel en relevante bezoekers te trekken. Door de komst van AdWords en Social Media zijn er veel ondernemers en online marketeers die hieraan twijfelen, maar bovenstaande voorbeelden geven aan dat een investering in een goede SEO campagne nog altijd de beste investering is!

GetSales
author