Het belang van Interne Linkbuilding voor SEO

19 nov
2015

De meeste SEO’ers zijn bekend met de voordelen van interne links, maar wij denken dat het het nog steeds een ondergeschoven kindje is binnen de SEO branche.

De beste manier om een interne link te definiëren is dat het een link is in een webpagina die verwijst naar een andere pagina op dezelfde website. Als ik een beetje wijsheid zou kunnen geven aan de huidige SEO’ers, dan zou dat het volgende zijn: Voeg interne links toe bij passende inhoud waar het ook daadwerkelijk duidelijkheid biedt. Ik kan me voorstellen dat elke lezer zojuist een zuchtje sloeg, omdat de laatste zin vanzelfsprekend was en je doet natuurlijk al je best voor zover je weet. Denk toch nog even na. Je bent natuurlijk regelmatig bezig met het maken van nieuwe stukken waarin je interne links toevoegt, maar onthoud je wel terug te gaan naar je oudere stukken en om daarin links toe te voegen naar je nieuwe stukken?

Eén stuk informatie of een onderwerp is goed, tien stukken met informatie over een onderwerp is geweldig. Tegen de tijd dat je honderd stukken met informatie over dat onderwerp bereikt, wordt je vaak gezien als expert op dat grondgebied, niet alleen door mensen, maar ook door zoekmachines. Het probleem is dat wanneer je geen links plaatst tussen deze stukken met informatie, zal geen enkel stuk zo sterk zijn (lees: zo hoog staan) als het had gekund. Door interne links toe te voegen, stuur je als het ware de stroming door je website naar de beste inhoud, wat vervolgens aan de zoekmachines aangeeft welke pagina’s jij het relevantst acht.

Interne links en opbouw van je website

Waar een logische opbouw van je website (en de rede dat niet alles een blog post zou moeten zijn) een onderwerp is voor een andere keer, blijft het toch een belangrijk onderdeel, als er in wordt gegaan op de wijze waarop er intern wordt gelinkt.

Om de inhoud van onderwerpen heen bouwen is verreweg een betere strategie voor intern linken dan om je belangrijke en relevante pagina’s op een deel van een website te hebben, om vervolgens over die onderwerpen te schrijven in een blog die dan weer op een andere deel van de website staat. Dat is niet logisch, maar toch wat de meeste SEO’ers doen.

In plaats daarvan is het beter om de opbouw van je site in dergelijke wijze te plannen dat het onderwerpen samen zal groeperen en hechtere groepen met interne links mogelijk te maken die naar elkaar linken. Waar elk SEO bureau op hoopt, is het verbeteren van de relevantie en het gezag binnen een onderwerp, dus stop met het over het hoofd zien van interne link mogelijkheden. Links op jouw site zijn veel makkelijker te krijgen dan links van andere websites terwijl deze net zo effectief kunnen zijn.

Er wordt je de mogelijkheid gegeven om de relevante inhoud te identificeren en naar te linken en waarde aan die inhoud te geven, dus maak gebruik van deze mogelijkheid en voeg interne links toe.

Maar wacht, er is meer!

Wat nou als ik je vertelde dat je je niet alleen moet focussen op interne links op jouw website. In SEO gaat het vooral om de kleine zaken, en alles voegt toe aan het geheel. Interne links op elke andere website kan jouw profiel op die websites en de link terug naar jouw site sterker maken.

Je hebt waarschijnlijk ergens onderweg al advies gehoord in de trend van: ”Je moet actief zijn en deelnemen aan andere netwerken.” Bovenop het bouwen van deze belangrijke verbindingen, helpt het om actief te zijn en jezelf te betrekken in verscheidene gemeenschappen bij het bouwen van interne links naar jouw profiel en inhoud op die websites.

Het hangt af van het netwerk, maar in het algemeen geldt het dat de mensen die jij volgt, mensen die jou volgen, commentaar, lijsten, abonnementen, groepen, shares en meer (eigenlijk wel elke activiteit) interne links kunnen creëren naar jouw profiel. En daarmee versterkt dat jouw profiel en potentieel elke link naar jouw website of inhoud. Er is een reden dat actief zijn op verschillende sociale platforms en netwerken effectief is, en het is niet alleen vanwege relaties bouwen.

Intern linken op deze netwerken kan een directe impact hebben op je positie bij een zoekmachine. Om Google+ als een voorbeeld te gebruiken, ik zou zeggen dat de grootte van je Google+ profiel een rol speelt bij het positioneren van je ranking.

Je vermogen kan worden vergroot met interne links van mensen die je in je kring hebt, mensen die jou in hun kring hebben, gemeenschappen waar je bij hoort, posts die je hebt geplaatst in deze ‘communities’, posts die je hebt gemaakt op jouw profiel, recensies en meer.

Bijna elk netwerk heeft deze interne link mogelijkheden, en iedereen draagt bij aan een grotere afdruk in de wereld van SEO. Elk kleine beetje helpt, en het samenvoegen van deze interne links op andere websites zal de link naar jouw website sterker maken.

Samenvatting van intern linken

Intern linken op je website, waar het zin heeft, is belangrijk om relevantie en gezag binnen een onderwerp vast te stellen. Je kunt interne links op websites en sociale profielen die naar jou terug linken niet vergeten. Deze links komen bij het actief zijn op een website en helpen je je relevantie en autoriteit te vergroten.

GetSales
author