Realistisch termijn voor een SEO campagne

12 feb
2015

In onze branche komen we vaak bedrijven tegen die graag snel willen scoren in Google. Dit is natuurlijk begrijpelijk, ware het niet dat SEO een lange termijn strategie is die zorgvuldig moet worden uitgevoerd. Hoewel wij deze verwachtingen vaak proberen te temperen, krijgen we vaak het argument dat andere partijen wel keiharde garanties geven om binnen luttele maanden op positie 1 in Google te komen.

Het is vaak lastig om deze mensen te overtuigen van een constructieve manier van zoekmachine optimalisatie. Vandaar ook deze blog.

Vandaag kwamen we een interessante blog tegen op een vooraanstaande SEO blog in Amerika: http://searchengineland.com/cultivating-realistic-seo-timeline-214202.

Een mooie metafoor die de blogger gebruikt is dat je SEO kunt vergelijken met Fitness. Bij fitness blijven de resultaten uit als je je wekelijkse routine niet herhaalt. Ditzelfde geldt voor SEO. SEO moet je maandelijks blijven onderhouden en monitoren om tot goede resultaten te komen. Hierbij is het wel van belang dat je, voordat je start, een plan van aanpak maakt met een huidige diagnose. Wat is de huidige staat van de website en wat moet er gebeuren om een bepaalde doelstelling te behalen?

Resumerend is SEO dus een lange termijn strategie waarbij je op een constructieve manier werkt aan een krachtige website voor de lange termijn. Hierbij zijn korte termijn resultaten van ondergeschikt belang. Indien je de korte termijn als leidraad neemt, zul je vroeg of laat tegen problemen met Google aanlopen.

De blogger op Searchengineland geeft ook nog een aantal tips waaraan je moet denken als je een SEO bureau wilt kiezen:

  • Vertrouw nooit een SEO bureau die je een nummer 1 positie garandeert binnen 6 maanden. Meestal worden de voordelen van een goede SEO-campagne pas na een jaar zichtbaar. Zeker als de website nog niet goed is geoptimaliseerd bij de start van de campagne. Wanneer je een korte termijn strategie hanteert loop je kans op schade op de lange termijn.
  • Vraag naar een plan van aanpak en de verwachtingen van een SEO bureau
  • Zoek naar een bedrijf die de focus legt op je bedrijfsdoelen en niet op posities in Google
  • Net als bij fitness is het belangrijk dat je je richt op kleine en bereikbare doelen. Zo kun je stapsgewijs groeien in de resultaten van Google.
  • Vraag niet naar hoe snel resultaat geboekt kan worden, maar welk resultaat er kan worden behaald binnen welk termijn.
  • Hanteer een tijdlijn, waarbij je 2 -4 weken rekent voor een site check, 1 -2 maanden voor technische veranderingen, 2 maanden voor content aanpassing en 3 -4 maanden voor linkbuilding.
  • Vraag naar rapportages waarin precies duidelijk wordt wat er gedaan wordt en wat het resultaat hiervan is.

Doe er je voordeel mee!

GetSales
author