Wat krijg je terug van je investering in SEO?

11 nov
2014

Het is één van de meest gestelde vragen aan SEO-bureaus en misschien wel meteen ook het grootste probleem voor de SEO-bureaus: Wat krijg je precies terug voor je investering in SEO?

Het is voor veel SEO-bureaus moeilijk om deze vraag te beantwoorden. Dat is ook logisch, omdat je niet precies kunt berekenen wat je direct terugkrijgt voor je investering in SEO. Daarvan ben je immers afhankelijk van te veel factoren en geeft Google Analytics niet alle benodigde informatie over organische bezoekers.

Organische Click-Through Rate
Vandaar ook dat wij heel erg blij zijn met een onderzoek van MOZ over de organische Click-Through rates (CTR). Voordat we hier verder op in gaan, zal ik eerst even kort uitleggen wat een CTR nu precies is.

De CTR van een zoekresultaat is niets anders dan het percentage van de bezoekers dat klikt op het zoekresultaat. Word je bijvoorbeeld 100 keer vertoond in Google en wordt er 22 keer geklikt op jouw website, dan is de CTR van jouw zoekresultaat 22%.

Het onderzoek van Moz
Moz onderzocht de gemiddelde CTR voor organische zoekresultaten. De belangrijkste bevindingen uit dit onderzoek zullen we uitleggen aan de hand van onderstaande afbeelding:

ctr

(Moz.com)

Aan de hand van deze tabel kun je uitrekenen hoeveel bezoekers je gemiddeld kunt halen met een bepaalde positie op een bepaald zoekwoord. Als je bijvoorbeeld op nummer 1 staat op een zoekwoord met 1000 zoekvolume, kun je gemiddeld 312 bezoekers per maand daardoor verwachten.

Zoals je ziet ontbreekt er 23.08%. Dit percentage klikt bijvoorbeeld op advertenties, past de zoekopdracht aan of vindt de informatie waarnaar hij op zoek is al in de zoekresultaten zelf.

Lees hier het volledige onderzoek van Moz over de organische CTR’s in 2014.

Indicatie
Wanneer je met een goed SEO-bureau in zee gaat kunnen zij vaak wel een indicatie geven van mogelijke resultaten binnen een bepaald termijn. Let wel op, een indicatie is wat anders dan een garantie. SEO bureaus zijn immers afhankelijk van Google en de concurrentie, waardoor je nooit met zekerheid kunt aangeven binnen welke termijn je een pagina 1 posities kunt behalen.

Terugkomend op de indicatie: wanneer je een goed beeld hebt wat voor budget er nodig is om op bijvoorbeeld positie 5 te komen, kun je redelijk betrouwbaar uitrekenen wat deze investering je opbrengt.

Conversiepercentage
Voorbeeld: Wanneer je op een zoekwoord met 10.000 zoekvolume op positie 5 terechtkomt, kun je ongeveer 500 bezoekers per maand verwachten uit de organische zoekresultaten (zie tabel). Over het algemeen is het conversiepercentage van een website of webshop tussen de 1 en 3%. Let op, dit is een algemene aanname. Dit is sterk afhankelijk van de website en webshop zelf, de branche waarin die actief is en de dienst of het product dat wordt aangeboden.

Wanneer we toch uitgaan van deze 1 tot 3%, dan kun je met 500 bezoekers tussen de 5 en 15 conversies verwachten (1% van 500 = 500/100= 5). Omdat SEO een lange termijn strategie is, je bij een hoge notering daar ook vrij lang blijft (mits je het onderhoudt) kun je toch wat verkopen verwachten bij een bepaalde posities op pagina 1. Daarnaast stijg je ook op andere (long-tail) zoekwoorden als je actief met SEO en Linkbuilding bezig bent, waardoor je ook op andere zoekwoorden bezoekers gaat binnenhalen.

Conclusie
Wanneer je dus de zoekvolumes weet van de zoekwoorden waarop je  vindbaar wilt zijn, ongeveer het budget weet wat nodig is om op pagina 1 te komen en daar ook te blijven én je weet wat het conversiepercentage is van je website of webshop (kun je makkelijk terugvinden in Google Analytics), kun je een vrij betrouwbare berekening en inschatting maken van wat je SEO-budget je op de lange termijn oplevert. Bij deze ROI wordt overigens nog geen rekening gehouden met een grotere naamsbekendheid en het potentiëel van terugkerende bezoekers, zodat het rendement van je investering nog positiever zal uitvallen dan je verwacht!

GetSales
author